W związku z otrzymaną decyzją Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie przyznania limitu środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego na realizację zadań w roku 2019, o których mowa w artykule 69a ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienie i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018r., poz. 1265 ze zm.), Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim zaprasza wszystkich Pracodawców zainteresowanych dofinansowaniem kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców do składania wniosków w okresie
od dnia 01.02.2019r. do 18.02.2019r. Wnioski złożone poza wskazanym terminem zostaną zwrócone.
Wnioski należy składać w formie papierowej w sekretariacie Powiatowego Urzędu Pracy w Aleksandrowie Kujawskim, ul. Przemysłowa 1 , pok. 23, w godzinach pracy Urzędu, tj. od 7:30 do 15:30.
Formy wsparcia zaplanowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim, do finansowania w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego:
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą; - egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych; - badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu; - ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku
z podjętym kształceniem. Starosta Powiatu Aleksandrowskiego, za pośrednictwem Urzędu Pracy przyznaje środki na kształcenie ustawiczne wyłącznie pracowników świadczących pracę na terenie miasta Aleksandrowa Kujawskiego oraz powiatu aleksandrowskiego.
Priorytetami wydatkowania w
2019 roku środków KFS przyjętymi przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, są:
Priorytet 1 –
wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych;
Wnioskodawca, który będzie powoływał się na powyższy priorytet, musi udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodów deficytowych zidentyfikowanych na terenie powiatu aleksandrowskiego lub województwa kujawsko – pomorskiego. Kod zawodu deficytowego dotyczy kierunku szkolenia, a nie stanowiska. Przy ocenie wniosków, Urząd będzie brał pod uwagę wyniki najbardziej aktualnych analiz, dostępnych na stronach:
https://barometrzawodow.pl/. Prognozowane w 2019r. zawody deficytowe dla powiatu aleksandrowskiego to:
Animatorzy kultury i organizatorzy imprez, asystenci w edukacji, betoniarze
i zbrojarze, blacharze i lakiernicy samochodowi, cieśle i stolarze budowlani, dekarze i blacharze budowlani, diagności samochodowi, elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy, fizjoterapeuci i masażyści, fryzjerzy, geodeci i kartografowie, graficy komputerowi, inżynierowie chemicy i chemicy, kelnerzy i barmani, kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, kosmetyczki, krawcy i pracownicy produkcji odzieży, kucharze, lekarze, monterzy okien i szklarze, murarze i tynkarze, nauczyciele języków obcych i lektorzy, nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele przedszkoli, obuwnicy, operatorzy aparatury medycznej, operatorzy sprzętu do robót ziemnych, opiekunowie osoby starszej lub niepełnosprawnej, piekarze, pielęgniarki i położne, pomoce kuchenne, pracownicy poligraficzni, pracownicy przetwórstwa spożywczego, pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie, pracownicy służb mundurowych, pracownicy socjalni, projektanci i administratorzy baz danych, programiści, ratownicy medyczni, recepcjoniści i rejestratorzy, robotnicy budowlani, samodzielni księgowi, spawacze, sprzątaczki i pokojowe, szefowie kuchni, ślusarze, specjaliści elektroniki, automatyki i robotyki. Prognozowane w 2019r. zawody deficytowe dla województwa kujawsko – pomorskiego to:
betoniarze i zbrojarze, brukarze, blacharze i lakiernicy samochodowi, cieśle i stolarze budowlani, cukiernicy, dekarze i blacharze budowlani, elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy, fizjoterapeuci i masażyści, fryzjerzy, kierowcy autobusów, kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, kosmetyczki, krawcy i pracownicy produkcji odzieży, kucharze, lekarze, mechanicy pojazdów samochodowych, monterzy instalacji budowlanych, murarze i tynkarze, nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele przedszkoli, operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych, operatorzy obrabiarek skrawających, piekarze, pielęgniarki i położne, pracownicy robót wykończeniowych w budownictwie, projektanci
i administratorzy baz danych, programiści, robotnicy budowlani, robotnicy obróbki drewna i stolarze, samodzielni księgowi, spawacze, specjaliści elektroniki, automatyki i robotyki, ślusarze. Priorytet 2 - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które nie posiadają świadectwa dojrzałości. Priorytet 3 – Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej. Priorytet 4 -
Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników pochodzących z grup zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego, wskazanych na liście przedsiębiorstw społecznych prowadzonej przez MRPIPS, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych pochodzących z grup, o których mowa w art.4 ust.1 ustawy o spółdzielniach socjalnych lub pracowników Zakładów Aktywności Zawodowej tj. w przypadku
przedsiębiorstw społecznych będą to:
- osoby bezrobotne,
- absolwenci CIS i KIS,
- osoby ubogie pracujące tj. osoby wykonujące pracę, za którą otrzymują wynagrodzenie i których dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej uprawniający do korzystania z pomocy społecznej,
- osoby opuszczające młodzieżowe ośrodki wychowawcze i młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
- osoby opuszczające zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich,
- osoby korzystające ze świadczeń pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004r.o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ustawy o pomocy społecznej,
- osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003r. o zatrudnieniu socjalnym,
- osoby opuszczające pieczę zastępczą oraz pełnoletni członkowie rodzin przeżywających trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
- osoby z niepełnosprawnością – w rozumieniu Wytycznych w zakresie realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w ramach funduszy unijnych na lata 2014-2020,
- członkowie gospodarstw domowych sprawujących opiekę nad osobą z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z nich nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad osobą z niepełnosprawnością,
- osoby niesamodzielne,
- osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań w rozumieniu Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020,
- osoby odbywające kary pozbawienia wolności,
- osoby korzystające z PO PŻ ( Program Operacyjny PomocŻywnościowa).
w przypadku
spółdzielni socjalnych będą to:
- osoby bezrobotne,
- absolwenci KIS i CIS,
- osoby niepełnosprawne,
- osoby do 30 roku życia oraz po 50 roku życia, posiadające status osoby poszukującej pracy, bez zatrudnienia w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- osoby, o których mowa w art. 49 pkt 7 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- osoby poszukujące pracy niepozostające w zatrudnieniu lub niewykonujące innej pracy zarobkowej,
- osoby usamodzielniane, o których mowa w art. 140 ust.1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
w przypadku Zakładów Aktywności Zawodowej do skorzystania ze wsparcia w ramach priorytetu 3 uprawnieni są wszyscy pracownicy.
W przypadku spółdzielni socjalnych i przedsiębiorstw społecznych, warunek skorzystania ze wsparcia uznaje się za spełnionygdy osoba objęta wsparciem znajduje się obecnie lub znajdowała się w określonej sytuacji przed podjęciem zatrudnienia ( np. była bezrobotną).
Priorytet 5 - Wsparcie kształcenia ustawicznego instruktorów praktycznej nauki zawodu, nauczycieli kształcenia zawodowego, oraz pozostałych nauczycieli, o ile podjęcie kształcenia ustawicznego umożliwi im pozostanie w zatrudnieniu, tj. - nauczyciele zawodu zatrudnieni w
publicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz w
publicznych placówkach kształcenia ustawicznego i
publicznych centrach kształcenia zawodowego, prowadzonych zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego jak również przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, będą mogli skorzystać z obowiązkowych szkoleń branżowych.
- nauczyciele inni niż nauczyciele zawodu, zatrudnieni w placówkach publicznych i niepublicznych, mogą skorzystać ze wsparcia w ramach priorytetu 5, pod warunkiem zadeklarowania przez wnioskodawcę, iż przekwalifikowanie bądź nabycie nowych uprawnień czy umiejętności, pozwoli na pozostanie danego nauczyciela
w dotychczasowym zawodzie.
Priorytet 6 - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia. Wnioski rozpatrywane będą zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( Dz. U. z 2014r., poz. 639 ) i Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2016r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 20166r., poz. 2155) w następujący sposób:
I etap ( pierwsza weryfikacja pod katem wymaganych załączników do wniosku): Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia ,tj.:
- zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej; - kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej; - wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących. II etap: Po pozytywnej weryfikacji wniosku w zakresie etapu I, na podstawie § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia, weryfikacji poddaje się: - zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.