Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim zaprasza wszystkich Pracodawców zainteresowanych dofinansowaniem kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców do składania wniosków w okresie od dnia 29.08.2024r. do 02.09.2024r.
Wniosek należy złożyć w terminie naboru wniosków, wskazanym w niniejszym ogłoszeniu.
Wnioski należy składać w formie papierowej, przesłane pocztą lub kurierem (decyduje data wpływu do Urzędu), na adres: Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim, ul. Przemysłowa 1, 87-700 Aleksandrów Kujawski lub pocztą elektroniczną opatrzone certyfikowanym podpisem. Zaplanowany na jednego uczestnika średni koszt nie może przekroczyć 8000,00zł.
Formy wsparcia zaplanowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim, do finansowania w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego:
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych;
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu;
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
Starosta Powiatu Aleksandrowskiego, za pośrednictwem Urzędu Pracy, przyznaje środki na kształcenie ustawiczne wyłącznie pracowników świadczących pracę na terenie miasta Aleksandrowa Kujawskiego oraz powiatu aleksandrowskiego
Priorytetami wydatkowania w 2024 roku środków KFS przyjętymi przez Radę Rynku Pracy, są:
A) Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej (CIS), Klubów Integracji Społecznej (KIS), Warsztatów Terapii Zajęciowej (WTZ), Zakładów Aktywności Zawodowej (ZAZ), członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym przez MRiPS
Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS, WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej. Ze środków w ramach tego priorytetu korzystać mogą wszyscy pracownicy wymienionych podmiotów.
- Przedsiębiorstwa społeczne wpisane do wykazu przedsiębiorstw społecznych, który zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej prowadzony jest przez MRiPS w systemie Rejestr Jednostek Pomocy Społecznej (RJPS), pod adresem https://rjps.mpips.gov.pl/RJPS/RU/start.do?id_menu=59. Wykaz zawiera tylko przedsiębiorstwa społeczne, którym status ten został nadany przez wojewodę, odpowiedniego ze względu na siedzibę podmiotu. Nadanie statusu odbywa się poprzez wydanie decyzji administracyjnej, po wcześniejszej dokładnej weryfikacji spełniania przez wnioskujący podmiot warunków określonych w ustawie o ekonomii społecznej. Status przedsiębiorstwa społecznego mogą uzyskać m.in. organizacje pozarządowe (np. fundacje i stowarzyszenia) spółki non-profit, spółdzielnie socjalne, a także kościelne osoby prawne.
- Spółdzielnie socjalne – to podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, na tej podstawie można zweryfikować ich formę prawną. Niektóre spółdzielnie socjalne mogą uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego. W takiej sytuacji ich uprawnienia do skorzystania ze wsparcia w ramach tego priorytetu można potwierdzić na podstawie listy przedsiębiorstw społecznych, o której mowa powyżej. Bez względu na to czy spółdzielnia socjalna posiada status przedsiębiorstwa społecznego, jest ona uprawniona do skorzystania ze środków w ramach tego priorytetu.
- Zakłady aktywności zawodowej – to podmioty, które mogą być tworzone przez gminę, powiat oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną, decyzję o przyznaniu statusu zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda.
- CIS i KIS to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne osób prawnych. Centra i kluby integracji społecznej zatrudniają kadrę odpowiedzialną za reintegrację społeczną i zawodową uczestników. Wojewoda prowadzi rejestr CIS i KIS;
- WTZ mogą być tworzone przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty. Działają one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych.
B) Wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności;
Pracodawcy składający wniosek o środki KFS w ramach powyższego priorytetu powinni udowodnić posiadanie przez kandydata na szkolenie orzeczenia o niepełnosprawności (przedstawić orzeczenie o niepełnosprawności kandydata na szkolenie bądź oświadczenie o posiadaniu takiego orzeczenia).
C) Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej;
Priorytet ten promuje działania wobec osób pracujących w warunkach niszczących zdrowie i w szczególności powinien objąć osoby, które nie mają prawa do emerytury pomostowej. Wykaz prac w szczególnych warunkach stanowi załącznik nr 1, a prac o szczególnym charakterze - załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (t.j. Dz. U. z 2023r., poz. 164 z późn. zm.).
D) Wsparcie kształcenia ustawicznego w obszarach/branżach kluczowych dla rozwoju powiatu/województwa wskazanych w dokumentach strategicznyh/planach rozwoju;
W ślad za „Strategią rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+" oraz „Strategią rozwiązywania problemów społecznych w Powiecie Aleksandrowskim na lata 2019-2028", Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim wskazuje następujące obszary kluczowe (wyzwania rozwojowe) dla rozwoju regionu:
W ślad za „Strategią rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do 2030 roku – Strategia Przyspieszenia 2030+" oraz „Strategią rozwiązywania problemów społecznych w Powiecie Aleksandrowskim na lata 2019-2028", Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim wskazuje następujące obszary kluczowe (wyzwania rozwojowe) dla rozwoju regionu:
- Rozwój gospodarczy.
- Poprawa dostępności zewnętrznej oraz wykorzystanie potencjału logistycznego województwa.
- Poprawa dostępności komunikacyjnej stolic województwa z terenu całego województwa.
- Nowoczesny sektor rolno-spożywczy.
- Rozwój uzdrowisk.
- Powszechna dostępność technologii informacyjnych.
- Zapewnienie dobrego stanu powietrza.
- Zapewnienie zrównoważonego rozwoju oraz efektywnego funkcjonowania gospodarki i społeczeństwa w warunkach zmian klimatu.
- Bezpieczeństwo i transformacja energetyczna.
W obszarze rozwiązywania problemów społecznych za kluczowe uznaje się ograniczenie negatywnych zjawisk społecznych występujących na terenie powiatu aleksandrowskiego, w szczególności:
- Wielokierunkowe wspieranie rodziny z dzieckiem.
- Wyrównywanie szans osób starszych, z niepełnosprawnościami
i przeciwdziałanie ich wykluczeniu społecznemu. - Przeciwdziałanie dysfunkcjom społecznym.
Szczegółowy wykaz celów i kierunków rozwoju, którym pracodawca może posiłkować się przy opracowaniu wniosku - załączono poniżej.
Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2024 roku) odpowiedniego kodu PKD oraz wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia nowych umiejętności.
W uzasadnionych przypadkach, podpartych rzeczowymi argumentami, Urząd dopuszcza realizację kształcenia zgodnie z przedmiotem pozostałej działalności przedsiębiorcy. Pozostali pracodawcy (nieposiadający kodu PKD) winni uzasadnić potrzebę realizacji kształcenia ustawicznego.
Formy wsparcia o które będą wnioskować pracodawcy winny rozpocząć się w tym samym roku kalendarzowym, w którym zostanie złożony wniosek, gdyż środki KFS są przyznawane na dany rok budżetowy. W przypadku studiów podyplomowych – w indywidualnych i uzasadnionych przypadkach, działanie może rozpocząć się w terminie do ostatniego dnia lutego następnego roku. Okoliczność ta musi zostać odpowiednio uzasadniona we wniosku. W przypadku form realizowanych na przełomie dwóch lat - dostarczenie dokumentów i wydatkowanie środków musi nastąpić w roku, z którego limitów środki zostały przyznane. Płatność za działanie można będzie dokonać po otrzymaniu środków z Urzędu.
Wnioski rozpatrywane będą zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( Dz. U. z 2014r., poz. 639 ) i Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2016r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2016r., poz. 2155) w następujący sposób:
I etap ( pierwsza weryfikacja pod katem wymaganych załączników do wniosku):
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia ,tj.:
Wnioski rozpatrywane będą zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( Dz. U. z 2014r., poz. 639 ) i Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2016r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2016r., poz. 2155) w następujący sposób:
I etap ( pierwsza weryfikacja pod katem wymaganych załączników do wniosku):
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia ,tj.:
- zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
II etap: Po pozytywnej weryfikacji wniosku w zakresie etapu I, na podstawie § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia, weryfikacji poddaje się:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.