W związku z wygospodarowanymi oszczędnościami środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego, Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim posiada w dyspozycji zaoszczędzone fundusze limitu KFS na realizację zadań w roku 2021, o których mowa w artykule 69a ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienie i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2020r., poz. 1409 ze zm.), Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim zaprasza wszystkich Pracodawców zainteresowanych dofinansowaniem kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawców do składania wniosków w okresie od dnia 22.06.2021r. do 24.06.2021r. Wniosek należy złożyć w terminie naboru wniosków, wskazanym
w niniejszym ogłoszeniu.
Wnioski należy składać w formie papierowej, poprzez pozostawienie w skrzynce podawczej znajdującej się przed Urzędem lub przesłanie pocztą lub kurierem, pocztą elektroniczną opatrzone certyfikowanym podpisem, na adres: Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim, ul. Przemysłowa 1, 87-700 Aleksandrów Kujawski.
Formy wsparcia zaplanowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Aleksandrowie Kujawskim, do finansowania w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego:
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą;
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych;
- badania lekarskie i psychologiczne wymagane do podjęcia kształcenia lub pracy zawodowej po ukończonym kształceniu;
- ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków w związku z podjętym kształceniem.
Starosta Powiatu Aleksandrowskiego, za pośrednictwem Urzędu Pracy, przyznaje środki na kształcenie ustawiczne wyłącznie pracowników świadczących pracę na terenie miasta Aleksandrowa Kujawskiego oraz powiatu aleksandrowskiego.
Priorytetami wydatkowania w 2021 roku środków KFS przyjętymi przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, są:
Priorytet 1 – wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie zawodach deficytowych, określonych w „Barometrze zawodów 2021" dla powiatu aleksandrowskiego
Wnioskodawca, który będzie powoływał się na powyższy priorytet, musi udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodów deficytowych zidentyfikowanych na terenie powiatu aleksandrowskiego. Kod zawodu deficytowego dotyczy kierunku szkolenia, a nie stanowiska. Przy ocenie wniosków, Urząd będzie brał pod uwagę wyniki najbardziej aktualnych analiz, dostępnych na stronach: https://barometrzawodow.pl/.
W ramach zawodów deficytowych wskazanych w „Barometrze zawodów 2021" ujęte zostały grupy zawodów. W celu dookreślenia zawodów składających się na daną grupę zawodową należy skorzystać z „Klasyfikacji zawodów do badania Barometr zawodów 2021" zawartej w publikacji „Barometr zawodów 2021. Raport podsumowujący badanie w województwie kujawsko-pomorskim" lub z wyszukiwarki zawodów dostępnych na stronie https://barometrzawodow.pl/.
W celu uzyskania szczegółowego opisu zawodu skorzystać można z wyszukiwarki opisów zawodów dostępnej pod adresem: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow.
Prognozowane w 2021r. zawody deficytowe dla powiatu aleksandrowskiego to:
analitycy, testerzy i operatorzy systemów teleinformatycznych, cieśle i stolarze budowlani, dekarze i blacharze budowlani, elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy, fizjoterapeuci i masażyści, kelnerzy i barmani, kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych, kierownicy ds. produkcji, lekarze, magazynierzy, masarze i przetwórcy ryb, monterzy instalacji budowlanych, murarze i tynkarze, nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciele szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych, operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych, operatorzy maszyn do produkcji wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych, opiekunowie osoby starszej lub niepełnosprawnej, pielęgniarki i położne, pracownicy fizyczni w produkcji i pracach prostych, pracownicy przetwórstwa spożywczego, pracownicy służb mundurowych, projektanci wzornictwa przemysłowego i operatorzy CAD, ratownicy medyczni, robotnicy obróbki drewna i stolarze, samodzielni księgowi, spawacze, specjaliści ds. zarządzania zasobami ludzkimi i rekrutacji, szefowie kuchni.
Priorytet 2 - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób zatrudnionych w firmach, które na skutek obostrzeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się choroby COVID-19, musiały ograniczyć swoją działalność.
1. Do wsparcia w ramach Priorytetu nr 2 mają prawo wszyscy pracodawcy, na których zostały nałożone ograniczenia, nakazy i zakazy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej ustanowione w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, określone w przepisach wydanych na podstawie przytoczonych niżej art. 46a i art. 46b pkt 1–6 i 8–12 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2020 r. poz. 1845 i 2112), które przyjęły brzmienie:
Art.46a. W przypadku wystąpienia stanu epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego o charakterze i w rozmiarach przekraczających możliwości działania właściwych organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego, Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, na podstawie danych przekazanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, ministra właściwego do spraw administracji publicznej, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz wojewodów:
1) zagrożony obszar wraz ze wskazaniem rodzaju strefy, na którym wystąpił stan epidemii lub stan zagrożenia epidemicznego,
2) rodzaj stosowanych rozwiązań –w zakresie określonym w art.46b – mając na względzie zakres stosowanych rozwiązań oraz uwzględniając bieżące możliwości budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Art.46b. W rozporządzeniu, o którym mowa w art.46a, można ustanowić:
1) ograniczenia, obowiązki i nakazy, o których mowa w art.46 ust.4;
2) czasowe ograniczenie określonych zakresów działalności przedsiębiorców;
3) czasową reglamentację zaopatrzenia w określonego rodzaju artykuły;
4) obowiązek poddania się badaniom lekarskim oraz stosowaniu innych środków profilaktycznych i zabiegów przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;
5) obowiązek poddania się kwarantannie;
6) miejsce kwarantanny;
7) (uchylony)
8) czasowe ograniczenie korzystania z lokali lub terenów oraz obowiązek ich zabezpieczenia;
9) nakaz ewakuacji w ustalonym czasie z określonych miejsc, terenów i obiektów;
10) nakaz lub zakaz przebywania w określonych miejscach i obiektach oraz na określonych obszarach;
11) zakaz opuszczania strefy zero przez osoby chore i podejrzane o zachorowanie;
12) nakaz określonego sposobu przemieszczania się.
Dofinansowane formy kształcenia ustawicznego mają wspomagać wprowadzenie zmian umożliwiających utrzymanie się na rynku czy pozwalających uniknąć zwolnień czy wręcz zatrudnić nowych pracowników.
Warunkiem skorzystania ze środków priorytetu jest oświadczenie pracodawcy o konieczności nabycia nowych umiejętności czy kwalifikacji w związku z rozszerzeniem/ przekwalifikowaniem obszaru działalności firmy z powołaniem się na odpowiedni przepis.
Priorytet 3 – Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników służ medycznych, pracowników służ socjalnych, psychologów, terapeutów, pracowników domów pomocy społecznej, zakładów opiekuńczo-leczniczych, prywatnych domów opieki oraz innych placówek dla seniorów/osób chorych/niepełnosprawnych, które bezpośrednio pracują z osobami chorymi na COVID-19 lub osobami z grupy ryzyka ciężkiego przebiegu tej choroby
Środki KFS w ramach niniejszego priorytetu są przeznaczone na wsparcie kształcenia osób pracujących z chorymi na COVID-19 lub osobami należącymi do grup ryzyka ciężkiego przebiegu COVID takich jak osoby przewlekle chore, w podeszłym wieku, bezdomne itp.
Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności. W tym przypadku do szkoleń zaliczyć można również szkolenia typu radzenia sobie ze stresem, praca z trudnym pacjentem
Priorytet 4 - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem
Priorytet adresowany jest przede wszystkim do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem, trwającej nieprzerwanie minimum 30 dni. Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Priorytet 5 - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia
Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, na dzień składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP.
Priorytet 6 - Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z rozwojem w firmach nowych technologii i narzędzi pracy, w tym także technologii i narzędzi cyfrowych
Wnioskodawca powołujący się na niniejszy priorytet powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu 3 miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzanymi zmianami.
Priorytet 7 - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które nie posiadają świadectwa ukończenia szkoły lub świadectwa dojrzałości
Ze wsparcia w ramach tego priorytetu mogą skorzystać osoby, które nie mają ukończonej szkoły na jakimkolwiek poziomie lub po ukończeniu szkoły średniej nie uzyskały świadectwa dojrzałości.
Priorytet 8 - Wsparcie realizacji szkoleń dla instruktorów praktycznej nauki zawodu bądź osób mających zamiar podjęcia się tego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego oraz szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego
W przypadku Priorytetu nr 8 środki KFS mogą sfinansować obowiązkowe szkolenia branżowe nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych i nauczycieli praktycznej nauki zawodu zatrudnionych w publicznych szkołach prowadzących kształcenie zawodowe oraz w publicznych placówkach kształcenia ustawicznego i w publicznych centrach kształcenia zawodowego – prowadzonych zarówno przez jednostki samorządu terytorialnego jak również przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. Priorytet ten pozwala również na skorzystanie z dofinansowania do różnych form kształcenia ustawicznego osób, którym powierzono obowiązki instruktorów praktycznej nauki zawodu lub deklarujących chęć podjęcia się takiego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych
i opiekunów stażu uczniowskiego. Grupę tę stanowią pracodawcy lub pracownicy podmiotów przyjmujących uczniów na staż bądź osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
Wnioski rozpatrywane będą zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego ( Dz. U. z 2014r., poz. 639 ) i Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 16 grudnia 2016r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2016r., poz. 2155) w następujący sposób:
I etap ( pierwsza weryfikacja pod katem wymaganych załączników do wniosku):
Wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia, o czym informuje się pracodawcę na piśmie w przypadkach niedołączenia załączników wymaganych w § 5 ust. 2 w/w rozporządzenia ,tj.:
- zaświadczenia lub oświadczenia o pomocy de minimis, w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej;
- kopii dokumentu potwierdzającego oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności – w przypadku braku wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- wzoru dokumentu potwierdzającego kompetencje nabyte przez uczestników, wystawianego przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego, o ile nie wynika on z przepisów powszechnie obowiązujących.
II etap: Po pozytywnej weryfikacji wniosku w zakresie etapu I, na podstawie § 6 ust. 5 w/w rozporządzenia, weryfikacji poddaje się:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia;
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.